Infantylne połykanie

Spis treści

Infantylne połykanie odnosi się do połykania w momencie, gdy język ułożony jest płasko w jamie ustnej i napiera na zęby. To zjawisko fizjologiczne charakterystyczne dla dzieci w wieku 3-4 lat. Rodzice często nie wiedzą, jak istotny jest prawidłowy sposób połykania dla rozwoju dziecka.

 

Znaczenie połykania

Połykanie jest tak ważne, ponieważ dzięki niemu dziecko może uczyć się właściwej artykulacji głosek, a jego układ zębowo-szczękowy rozwija się prawidłowo. Sposób połykania zmienia się w zależności od wieku i etapu rozwoju dziecka. Szacuje się, że w wieku 4 lat dziecko powinno zmienić sposób połykania z infantylnego na dorosły.

Czym mogą skutkować zaburzenia połykania? Przede wszystkim następuje pojawienie się wielu wad zgryzu. To także najczęstsza przyczyna seplenienia międzyzębowego lub przyzębowego, a także zgryzu otwartego. Choćby z tego względu należy wnikliwie obserwować sposób połykania dziecka i w razie konieczności zacząć interweniować.

Jak wygląda infantylne połykanie?

Infantylny, czyli dziecięcy sposób połykania odnosi się do zjawiska, gdy język spoczywa płasko na dnie jamy ustnej, napiera o zęby lub wychodzi pomiędzy nie. Towarzyszy temu napięcie mięśni ust. Taki sposób połykania jest konieczny, aby dziecko mogło prawidłowo ssać pierś matki.

Przetrwałe połykanie infantylne

Przetrwałe połykanie dziecięce może wynikać z:

  • zbyt długiego karmienia dziecka butelką lub pożywieniem papkowatym;
  • jedzenia z pełnymi ustami;
  • picia płynów dużymi łykami;
  • niewłaściwej równowagi mięśniowej języka lub warg;
  • obniżonego napięcia mięśniowego w obrębie mięśni aparatu artykulacyjnego;
  • nieodpowiedniej pielęgnacji dziecka.

To ważne, aby od najmłodszych lat przykładać dużo uwagi do prostych czynności życia codziennego, takich jak jedzenie czy picie. Dziecko powinno być obserwowane, wówczas łatwiej wychwycić ewentualne nieprawidłowości. W razie wątpliwości czy pytań warto skonsultować się z logopedą.

Nauka prawidłowego połykania

Naukę prawidłowego połykania rozpoczynamy wówczas, gdy dziecko posiada już wszystkie zęby mleczne, jednak wciąż ma problemy z połykaniem. Ćwiczenia i całą terapię prowadzi logopeda, a następnie rodzice – po przeszkoleniu ich przez specjalistę. Ważne, aby dziecko trenowało nie tylko na wizytach u logopedy raz na jakiś czas, lecz również w domu. Naukę dzieli się na 3 główne etapy:

  • I – nauka pionizacji języka;
  • II – nauka połykania śliny z czubkiem języka uniesionym do podniebienia;
  • III – nauka prawidłowego picia płynów.

Decyzję o przejściu na poszczególny etap podejmuje logopeda. Przykładowymi ćwiczeniami uczącymi dziecko prawidłowego połykania są: kląskanie językiem, mlaskanie, utrzymywanie czubka języka tuż za zębami górnymi, malowanie językiem kropek na podniebieniu przy otwartych ustach oraz zlizywanie ulubionego serka z talerzyka przy użyciu czubka języka. Ćwiczenia należy dobierać tak, aby dziecko nie znudziło się i wykazywało chęć do treningu. Ważne, aby wplatać je w gry i zabawy.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Malicka I., Wstępne podsumowanie badań zaburzeń mowy u dzieci w wieku przedszkolnym z dysfunkcją fazy połykania i oddychania, Kraków.
  2. Heidemann D., Stomatologia zachowawcza, Wydawnictwo Urban&Partner, Wrocław 2001.
  3. Niemczyk K., Jurkiewicz D., Składzień J., Stankiewicz C., Szyfter W., Otorynolaryngologia kliniczna, tom 1, Wydawnictwo Medipage, Warszawa 2014.
Kategorie
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Aktualności

Najpopularniejsze w zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *