Zespół Williamsa-Beurena

Spis treści

Zespół Williamsa-Beurena to genetycznie uwarunkowany zespół wad rozwojowych opisany po raz pierwszy w roku 1961. Szacuje się, że dotyka 1 na 75 tysięcy żywo urodzonych noworodków.

Zespół Williamsa-Beurena

Zespół Williamsa-Beurena – przyczyny

Schorzenie stanowi zespół delecji genów przyległych (tzw. mikrodelecja), które mieszczą się w regionie krytycznym 7q11.23, nazywanym WBSCR. Jest więc delecją od 1,5 do 1,8 mln par zasad z 7 chromosomu, co prowadzi do usunięcia od 26 do 28 genów. Przyjmuje się, iż u 95% chorych mikrodelecje w 60% pochodzą od matki, a w 40% od ojca. U 95% pacjentów z zespołem Williamsa stwierdza się delecję genu kodującego elastynę. Problem występuje z równą częstotliwością u dziewczynek i chłopców. Wciąż jednak nie wiadomo, co doprowadza do takiej sytuacji – przyczyny delecji nie są znane mimo licznych badań i obserwacji.

Najważniejszym spośród usuniętych genów jest gen elastyny, który w ogromnym stopniu wpływa na rozwój i pracę mózgu. Elastyna jest budulcem tkanek, w tym wiązadeł, chrząstek, skóry, płuc, strun głosowych. Pozostałe zbadane do tej pory geny odpowiadają w zespole Williamsa za dysfunkcje w zakresie myślenia przestrzennego, pracy móżdżku, regulacji ciśnienia, tolerancji glukozy, nadpobudliwości i deficytu uwagi, ogólnej budowy mózgu, pracy jelit i nerek.

Zespół Williamsa-Beurena – objawy

Obraz kliniczny u dzieci z zespołem Williamsa jest dość charakterystyczny. Pojawiają się w nim:

  • podwyższony poziom wapnia i zaburzenia przemiany wapnia;
  • brak apetytu, wymioty;
  • podwyższone ciśnienie tętnicze, czemu towarzyszą szmery w sercu;
  • wady uzębienia – zwłaszcza małe, cienkie zęby oddzielone od siebie szczelinami;
  • nadmierna lękliwość;
  • dobra ekspresja werbalna przy niskim poziomie rozumienia mowy;
  • opóźnienia w sferze rozwoju wzrokowo-przestrzennego oraz motorycznego;
  • lęk przestrzeni, w tym lęk przed chodzeniem po piasku czy po trawie;
  • nadwrażliwość na hałasy;
  • impulsywność, częste wybuchy złości;
  • poważne zaburzenia koncentracji;
  • problemy z kontrolą czynności fizjologicznych;
  • niski wzrost i mniejszy obwód głowy;
  • hiperteloryzm i skrócenie szpar powiekowych;
  • błękitny kolor tęczówki (u 75% pacjentów) z charakterystycznym gwiaździstym wzorem na tęczówkach, czemu często towarzyszy zez zbieżny;
  • spłaszczenie i zaokrąglenie środkowej części twarzy, dysproporcja pomiędzy szeroką szczęką a małą żuchwą i brodą, a w konsekwencji tego – uwypuklenie policzków;
  • odstające, większe niż przeciętnie małżowiny uszne.

Jak zatem można zaobserwować, zaburzenia dotyczą zarówno rozwoju psychomotorycznego i emocjonalnego, jak i rozwoju fizycznego. Sporym problemem u pacjentów są powikłania. U około 80% dzieci z zespołem Williamsa obserwuje się zmiany w układzie sercowo-naczyniowym, zaś u 93% w 1. roku życia obecne są zmiany w układzie krążenia.

U większości dzieci stwierdza się występowanie niepełnosprawności intelektualnej. Szczególnie niskie wyniki osiągają w testach badających samodzielność, rozwój myślenia przyczynowo-skutkowego i abstrakcyjnego. Chociaż mają dobrze rozwiniętą pamięć, szybko uczą się wierszyków i piosenek, które często powtarzają, mają jednocześnie problemy ze zrozumieniem prostych składowych treści.

Diagnostyka zespołu Williamsa-Beurena

Dzieci z zespołem Williamsa mogą po narodzinach otrzymać maksymalną punktację w skali Apgar i wyglądać zupełnie normalnie, dlatego oględziny noworodka często nie wzbudzają niepokoju lekarzy. Zdarza się, że problem diagnozowany jest później, w okolicach 12. miesiąca życia, gdy rodzice zauważą, że ich dziecko nie osiąga kamieni milowych w swoim rozwoju lub coś ich zaniepokoi. Rozpoznanie opiera się na badaniu logopedycznym (w wieku, gdy dziecko powinno już rozwijać się w tym aspekcie) i badaniu fizjoterapeutycznym. Aby jednak mieć pewne rozpoznanie bez względu na wiek dziecka, warto wykonać badanie genetyczne. Ocenia ono materiał genetyczny w obrębie chromosomu 7.

Zespół Williamsa-Beurena – leczenie

Nie da się wyleczyć zespołu Williamsa, dlatego wykorzystuje się metody objawowe, mające na celu wpływanie na prawidłowy rozwój psychomotoryczny i zapobieganie powikłaniom. Przede wszystkim takie dzieci wymagają regularnych kontroli stomatologicznych i kardiologicznych. Ważną składową leczenia są regularne terapie logopedyczne. Usprawniają motorykę narządów artykulacyjnych, rozwijają mowę, kształtują koncentrację oraz przeciwdziałają zachowaniom autystycznym w mowie. Fizjoterapia dziecięca zapobiega natomiast rozwojowi wad postawy, reguluje napięcie mięśniowe oraz sprawia, że dzieci rozwijają się maksymalnie dobrze, jak jest to możliwe przy ich stanie zdrowia.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Kackieło-Tomulewicz J., Kurowska K., Magnuszewski Ł., Dziecko z zespołem Williamsa – diagnoza, terapia, rokowania. Studium przypadku dziecka 3-letniego, Logopedia, 1/2019.
  2. Stefanowicz A., Hajducka M., Krajewska M., Kołodziejska A., Problemy zdrowotne dziecka z zespołem Williamsa-Beurena, Nowa Pediatria, 20/2016.
  3. Mamica A., Dziewczynka z zespołem Williamsa – studium przypadków, Głos-Język-Komunikacja, tom 6.
Kategorie
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Aktualności

Najpopularniejsze w zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *